Kickass Torrents muncul kembali dari abu setelah lima bulan di luar talian

Pada bulan Julai tahun ini, operasi polis menjatuhkan Kickass Torrents, yang dianggap sebagai laman torrent terbesar di dunia. Namun, kini pasukan asal yang bertanggungjawab untuk membuat portal lanun berjaya mengembalikannya ke udara.

Berita itu dikeluarkan oleh TorrentFreak pada hari Jumaat (16). Laman web ini menjelaskan bahawa tidak lama selepas laman web tersebut diturunkan oleh pihak berkuasa, anggota yang bertanggungjawab untuk memastikan perkhidmatan terus disiarkan dan membuat Katcr.co, sebuah forum di mana mereka mula membahaskan kemungkinan untuk mendapatkan Kickass kembali ke landasan.

"Sebilangan besar pasukan, pentadbir dan moderator kami bergabung dengan kami setelah Kat.cr diturunkan - sesuatu yang membuat kami sangat bangga," kata seorang ahli kepada TorrentFreak.

Ideanya memenangkan peminat dan hari ini Katcr.co bukan lagi sekadar forum dan membuka portal lengkap dengan berjuta-juta torrents yang diindeks, seperti pendahulunya. Tampilannya sama, yang membantu pengguna lama merasa seperti di rumah, tetapi pangkalan data baru, dengan torrent baru dan pemuat baru. Walaupun begitu, kolaborator klasik juga kembali, yang memastikan bahawa kandungan biasa sudah tersedia pada bajak laut yang menendang.

"Pengunggah utama kembali (...). Komuniti torrent boleh terus melihat muat naik dari semua yang sudah diketahui dan dipercayai di sini," kata salah seorang ahli pasukan laman web tersebut.

Di samping itu, laman web ini mendakwa telah menggunakan mekanisme baru untuk memastikan keselamatan pengguna dan tidak percaya bahawa mengembalikan laman web ini akan menimbulkan masalah bagi mereka. Dalam hal ini, hujah utama adalah bahawa tidak ada kandungan yang disimpan di pelayan portal torrent.

"KAT adalah forum komuniti dan mesin pencari torrents. Walaupun ada pendapat yang berlawanan, torrents tidak menyalahi undang-undang," jelasnya. "Selagi Kickass Torrents terus beroperasi dengan ketat menurut undang-undang, kami pasti tidak akan melakukan kegiatan jenayah."

Sekarang adalah waktunya untuk menunggu dan melihat apakah pihak berwajib dan badan perlindungan hak cipta berkongsi visi ini atau apakah mereka akan mencetuskan mogok baru untuk menjatuhkan laman web baru. Sementara itu, senang dinikmati.

Sumber: TorrentFreak

Artikel Berkaitan